Patricia Robinne en Aline Ghys (communicatiebureau Idearté) schrijven boek over de kracht van duurzame communicatie

Model met 36 principes voor effectieve communicatie met maatschappelijke impact

SINT-TRUIDEN, 21 december 2023 – Weinig bedrijven communiceren effectief over hun duurzame inspanningen, uit onwetendheid en vooral ook omdat ze een verhaallijn missen. Daar wil communicatiebureau Idearté verandering in brengen. Zaakvoerders Patricia Robinne en Aline Ghys schreven daarom een boek over de kracht van duurzame communicatie. De publicatie is een stevig gedocumenteerde gids – rijk aan frameworks, casestudies en reflecties – over het potentieel van communicatie om de samenleving te veranderen. ‘Hiermee inspireren we ondernemingen om zich voor te bereiden op de aankomende duurzame revolutie. En tegelijk tonen we aan dat bedrijven de sleutel in handen hebben om met doordachte communicatie mee te bouwen aan een mooiere leef- en werkwereld. Zo bevestigen we onze missie, die na 30 jaar actueler is dan ooit.’

Met het boek willen de door sociale meerwaarde gedreven auteurs hun maatschappelijke missie extra kracht bijzetten en collega’s overtuigen van het potentieel van communicatie om de wereld op een positieve manier te veranderen. ‘Nu het klimaat harder transformeert, de sociale kloof dieper gaapt en economische uitdagingen in urgentie toenemen, is het cruciaal dat we communicatie inzetten om de samenleving te verbeteren’, beginnen Patricia Robinne en Aline Ghys. ‘Meer zelfs: dat is onze verantwoordelijkheid als ondernemers.’

Voor De kracht van duurzame communicatie (dat is de titel van het 327 pagina’s tellende naslagwerk) ploeterden ze zich door het dichte bos van theorieën en studies over duurzaamheid en bijhorende communicatiestrategieën. Bovendien gingen ze hiervoor ook in gesprek met liefst 52 specialisten, ervaringsdeskundigen en andere inspirerende personen.

 

Katalysator voor duurzame verandering

Herman Konings is één van de experten die zijn kennis uitleende voor het boek. Hij benadrukt in de inleiding de macht van bedrijven om invloed uit te oefenen door duurzaam te communiceren. ‘Ruim de helft van de consumenten vindt dat bedrijven de nieuwe superhelden zijn, met meer kracht dan de overheid om de wereld te redden’, weet de trendwatcher. ‘Maar zonder een duurzame richting, zonder verhalen die resoneren, zonder boodschappen die verbinden, kunnen we niet vooruit. En dat is precies de kern van dit boek: het ontsluiten van de kracht van communicatie als katalysator voor duurzame verandering.’

In het boek illustreren de auteurs daarom dat communicatie een invloedrijk instrument is om een duurzame beweging in gang te zetten. ‘Want hoewel de rechtstreekse impact van onze sector beperkt is, kunnen PR en reclame wel degelijk onze toekomst bepalen’, vertelt Patricia Robinne. ‘Door verantwoorde keuzes en gedragingen te bevorderen, kunnen communicatieprofessionals een rechtvaardigere samenleving creëren. En zo oefenen wij op termijn misschien wel de grootste invloed uit. Met analyses, casestudies en allerlei handvatten – van verpakkingstips over typografiegebruik tot storytellingtechnieken – willen we iedereen die ons boek leest daar bewust van maken. En wie helemaal overtuigd is, vindt daarin zelfs een stappenplan om duurzaamheid in te bouwen in het merk-DNA.’


36 principes van duurzame communicatie

De kracht van duurzame communicatie beschrijft daarnaast ook een praktisch model dat ondernemingen in staat stelt om bewuste keuzes te maken voor hun communicatie. ‘De Communication Impact Circle helpt bedrijven en organisaties om een werkbare balans te vinden tussen zowel financiële en economische resultaten van de communicatie aan de ene kant en hun maatschappelijk belang en klimaateffecten aan de andere kant’, vervolgt Aline Ghys. ‘We onderscheiden daarvoor 36 principes waaraan je alle communicatieprocessen kan aftoetsen, van één enkele tekst tot een volledige strategie. Zo kunnen bedrijven en organisaties integer communiceren, zónder zich schuldig te maken aan greenwashing.’

Met het boek willen de auteurs bedrijfsleiders en organisatiebestuurders daarom ook hun koudwatervrees laten overwinnen om over hun duurzame initiatieven te communiceren. ‘Die terughoudendheid is ook logisch. Er bestaat voor communicatie namelijk niet zoiets als het EPC-label in de bouw of de ecoscore voor goederen’, vervolgt de medezaakvoerder en expert duurzaamheidscommunicatie bij Idearté. ‘Daarvoor is communicatie gewoonweg te complex. In plaats van één enkel criterium schept ons boek daarentegen een kader waarmee professionals en marketeers acties kunnen ontwikkelen die effectief zijn op zichzelf en tegelijk impact kunnen maken in de samenleving en de wereld waarin we leven’


Duurzaamheidsrapport verplicht vanaf 2024

De kracht van duurzame communicatie biedt ten slotte ook richtsnoeren waarmee bedrijven en organisaties werk kunnen maken van hun duurzaamheidsrapport. Dat dwingt grote ondernemingen om vanaf 2024 na te denken over de impact van hun activiteiten. Diezelfde plicht geldt twee jaar later ook voor kmo’s. ‘Deze kleinere ondernemingen zijn de motor van onze economie, maar helaas is hun kennis over duurzame communicatie relatief beperkt. Daar willen we verandering in brengen met ons boek, dat ook allerlei praktische richtlijnen bevat om over duurzame initiatieven te communiceren met zowel medewerkers als klanten én daarvoor ook constructieve partnerschappen aan te knopen’, aldus nog Aline Ghys.

‘Een duurzame samenleving regisseren, doe je per slot van rekening ook niet alleen’, besluit Patricia Robinne. ‘Doorheen mijn carrière heb ik ondervonden dat bedrijven en organisaties de grootste impact hebben wanneer ze samenwerken met anderen. We stelden De kracht van duurzame communicatie daarom niet toevallig voor in The Spire. Deze voormalige kerk, vlak naast onze uitvalsbasis in Aalst bij Sint-Truiden, wordt een hub voor creatieve ontmoetingen en een broedplaats voor toekomstgerichte visies die onze leef- en werkwereld mooier maken. Het is de ideale locatie om de ideeën van ons boek – waarmee we onze missie als bureau na 30 jaar scherper stellen dan ooit – in de praktijk te brengen.’

Contact

Patricia Robinne

Idearté

managing director & creative strategist

0499 03 20 66

patriciarobinne@idearte.be

Aline Ghys

Idearté

managing director & creative strategist

0495 63 97 30

alineghys@idearte.be



Over Idearté

Idearté verrast klanten (en hun klanten) met duurzame en creatieve communicatie. Sinds 1993 wérkt de succesformule: inhoud + emotie = magie. Als full-service bureau zorgt Idearté zo dat middelgrote (groei)bedrijven of organisaties en ambitieuze starters hun doelen bereiken. Steeds met respect voor onze MAGIC-aanpak. Alle communicatie is maatschappelijk verantwoord, all-inclusive, geautomatiseerd, intiem en creatief.

Dat doet het samen met schatten van mensen, magiemakers, resultaatpartners en doordenkers. Wie de handen in mekaar slaat met Idearté maakt bovendien deel uit van de creatiefste communicatieclub en bouwt bovenal mee aan een mooiere leef- en werkwereld.

Meer info: idearte.be